fredag 13 juli 2012

Värmländska!

Hej å hå! Idag är jag på bättre humör : ) Gårdagens inlägg var skrivet i ren ilska och utan stavningsprogram så jag antar att där finns ett och annat stavfel , men det bjuder jag på ; )

Apropå stava och skriva så kommer jag tänka på något som vi ibland diskuterar här hos oss , och det är att prata dialekt . Vi tycker det är viktigt att våra barn lär sig vår värmländska dialekt . Många tycker det är fult att prata dialekt , varför kan man undra? Detta avlånga land är fullt av olika, unika dialekter, något vi borde vara rädda om!

Dagens barn lär sig nog inte så mycket dialekt verkar det som, de är nog för mycket påverkade av vältaliga dagisfröknar , bolibompatanter och andra som tror att man måste vara övertydlig i sitt språk för att barnen ska lära sig prata och förstå. Barnen lär sig ändå och de förstår , det är jag övertygad om : ) Så fram med lite mera dialekt och gör barnen uppmärksamma på att samma sak sägs på olika sätt beroende på vart man bor!

Här i värmland låter dialekten väldigt olika beroende på i vilken del av länet man bor , vi byter ju ut många vokaler till e och ô tex. deske = diska , kôrv=korv , sôve=sova , kôrke=kyrka osv. På andra ställen hugger man av slutändan på orden och en del låter nästan norska : )

Jaha det var en del svammel det här , ha nu en riktigt bra helg allihopa : )))


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar