tisdag 13 september 2011

Nybakat!

Har nyss bakat lchf-bröd, ett jättebra bröd som känns som "riktigt" bröd :) Ursprungsreceptet hittade jag HÄR , men min vana trogen så har jag ändrat lite på receptet ;)

Min variant:  3st ägg
                    100g. finriven ost
                     2dl. vatten
                     40g. Pofiber (sempers glutenfria)
                     2msk. Fiberhusk el. psyllium (glutenfri-hyllan)
                     (2msk. linfrö)
                     2tsk. bakpulver
                     ½ tsk. salt

Vispa ihop ägg, ost och vatten lite lätt, blanda de torra ingredienserna och rör ner i äggsmeten. Blanda noga och låten sedan "degen" svälla ca 20 min! Forma 8st bullar, fukta händerna med lite vatten så går det lätt, lägg bullarna på plåt med papper, grädda 25min i 200grader! Låt kallna på galler utan duk, frysbara :)
Varje bulle innehåller ca 1kolhydrat!!


Jag gjorde en plåt med bullar och en med utplattade till tekakor, de senare ska jag nog göra räkmackor på :) Om man vill testa lite så blandar man i brödkryddor eller lite olika fröer, tar man i fröer så stiger ju kolhydraterna något, men det kanske man kan tåla ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar